Wednesday 30 October 2013

Welcome To The Club! - Cerita pokok Che Wa part 1



Pagi ini sebelum pergi kerja saya seperti biasa akan ronda-ronda tengok pokok bunga dan kebun kecil dibelakang rumah. Cuaca terang. Tak hujan pagi ni. Jenguk keluar rumah, wahhh....awal depa no....ada 'geng baru' pokok bunga sekarang ni...siapa? Guess who? sapa lagi...jiran sebelah dan depan rumah la...2 orang kawan baik saya...hahaa...dah terjangkit virus saya la tu ..' welcome to the club my dear friends..! Syukur alhamdulilah akhirnya ada juga geng baru setelah sekian lama......

Ada kaki baru ni ...bolehlah sama2 ronda nursery lepas ni. Sebenarnya hampir 7 tahun  sudah saya berpindah ke perumahan ini, malang sungguh tidak ada seorang pun dari kawan2 saya ni berminat dengan pokok bunga. Saya ni mcm cakap sorang2 ja...Ada juga dia orang beli dan tanam...mmmm..bolehlah eluk sebulan dua lepas tu mati beragan la pokok tu dalam pasu haa..jangan mare...betul tu kan...OK la Ok la...jom tengok apa ada pagi ni...



Ahli Kelab No 1 - Wawa @ Che Wa sedang tekun tanam Ros Jepun ( portulaca )

Mana Geng Baru No 2..? Eh, tak sempat pula ambil gambar. Tak apa la lain2 hari kita update. Bercerita pasal Che Wa, saya sungguh happy melihat keterujaanya nak tanam pokok bunga.. ( hobi pun bersebab..kisahnya...hubby dia tegur rumah kosong tak dak pokok apa2..cuba2 lah tanam pokok bunga....) Tak kisah lah..janji dia berminat dan aku menyokongnya 500% walupun puas dia di perli oleh geng2 kami yang lain termasuk hubby saya....Eleh,,betul tu nak tanam..takut esuk2 Kak La ( saya lah tu ) yang kena siram pula...Tapi dia begitu bersungguh. Saya suka..semangatnya yang tergedik-gedik dan saya pula biasala...bila bab bunga ni, dengan senang hatinya rela menjadi 'freelance consultant' dan of coz...dengan berbesar hati juga sedekahkan apa2 pokok yang terlebih dalam stok..Oh! satu lagi nak cerita, Che Wa ni perangai dia nak yang besar2 dah dalam pasu macam kat rumah saya tu. Oisshh...gitu kalu kena beli kat nursery la...Puaslah juga kami nasihat..' tanam yang kecil have more fun..kita boleh tengok macamana dia membesar...' 
Tengoklah pokok2 yang saya bagi tu...






Pokok Palm.

Sejenis lagi Pokok Palm ( tak tahu nama saintifik dia..)


Pokok Bogak


Pokok Buluh Cina


Pokok Ati-Ati

Ada beberapa lagi pokok yang tak sempat di up date. Tak apa lah....to be continue.....

No comments:

Post a Comment