Monday 27 January 2014

Dari Utara ke Selatan

Tidak pernah terpikir pula selama ini pokok-pokok saya akan berjalan keluar daerah sejauh ini. Dari Utara ke Selatan. Seronok dapat mengenali dan berbakti pada rakan-rakan yang sealiran. Semuanya bermula melalui medan blogging. Info, pengalaman dan sokongan dari rakan telah menyemarak semangat juga membantu saya dalam meningkatkan ilmu pengkebunan.

 Ati-Ati dan Portulaca menunggu masa untuk di kotakkan. Untuk kesegaran berpanjangan saya rendamkan sebentar dalam air batu.


               Pemilihan bunga di buat sewaktu sedang kembang penuh. Senang nak tengok warnanya.


         25/1/14 pos. Pagi 26/1/14 dah sampai. Semuga bunga-bunga saya bahagia ditempat barunya.













9 comments:

  1. wahhh banyaknyaaa variety...berapa ni ye? kalau jual saya berminat nak beli

    ReplyDelete
  2. Kak tak jual Awin.Sebab pokok-pokok ni kak dapat free satu masa dulu. Kak cuma charge postage saja untuk kawan-kawan blog.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak....saya nak untuk setiap jenis. Akak bg no akaun kat zamzurina@gmail.com. Nanti saya transfer dan bg alamatnya.

      Delete
  3. Cantiknya & subur2nya bunga2 kakak ni, terima kasih banyak2 utk bunga2 tu kak, akan Julie jaga dgn best & gembira bunga2 kakak tu. Terima kasih banyak2 kak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kakak, nak tanyalah amcm kakak tanam bunga ros jepun tu ye, I mean amcm nak dapat yg subur2 mcm tu? dlu Julie pernah tanam siap beli lagi, tapi x subur pun mcm kakak tanam, kena jarakkan keratan batang tu time tanam? Julie tanam dlu x subur pun, tunas yg keluar dr keratan batang smuanya kecik2 belaka pastu bunga pun x besar, lastly smuanya mati, & ada juga yg jarang berbunga,

      Delete
    2. Julie, waktu tanam masukkan dalam tanah sedikit baja. Lembabkan tanah. Eluk buat keratan pendek ( agak2 3-4 inci ) Jarakan sikit saja. angan tanam panjang2. Bunga ni eluk dedah pada matahari penuh. Kat tempat teduh daun dia jadi memanjang dan bunga kurang. Lepas tu rajin siram lah. Dalam masa 3-4 minggu dah boleh penuh satu pasu.

      Delete
  4. Nak tumpang sekaki juga ni he he... foto 2 pink pucat yg kembang tu tiada dlm koleksi..... berapa postage ni kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mar, postage ikut berat pokok dengan kotak yang kita guna tu. Kalau ros jepun tu ringan. Kak boleh guna sampul biasa ja. Kak pun baru buat kerja ni..hahaa..tak tau nak agak lah postage ni. Kak ingat tak sampai lima ringgit kut..sampul tu ehsan ja,...

      Delete