Monday 6 January 2014

Suami dan Pokok Tahun Baru..

Pada pandangan suami, saya seorang yang  degil, boros dan suka buang duit. Ianya merujuk kepada pokok2 yang saya beli, bukannya barang lain. Dua puluh empat tahun bersama, dia tidak pernah menyukai bunga-bunga saya, tidak minat  dan tiada sokongan. Saya berkongsi minat dengan orang lain. Demi suka pokok,  saya matikan leterannya dengan tersenyum atau ketawa saja. Sakit tetapi saya tetap tidak kisah. 
Nasi hangit,  ikan rentung, air melimpah...itulah yang terjadi kalau saya leka gardening dan bab itu termasuk dalam leteran harian untuk saya..patut pun..
Ada hikmahnya bila Che Wa dan Fuziah tiba2 saja turut serta, dia mula berubah. Alhamdulillah walau ambil masa yang panjang.  Atau mungkin faktor usia? Rasa saya tidak...dia tahu saya tidak akan berubah dan saya memang degil..tidak pernah rasa bersalah kalau pasal bunga..Saya tetap saya, ramai kawan tujukan ayat ini pada saya - 'Kak Mala kalau cakap pasal bunga dia cepat la...hak lain lambat sikit...' Ya, memang benar pun. Sekarang, saya lebih mengada, suami pun dah suka, untuk enam hari pertama tahun baru ini saja ,saya dah beli 9 pokok baru..Hoho..

Akar Dani dan Ati2 sebagai peganti kemboja kuning.

                                             Kemboja Siam ( tidak pasti nama )

Kenanga

Yesterday, Today, Tomorrow

Tidak tahu nama. 

Azalea. 

Kemboja merah

                                                                             
                                                                      Tidak tahu nama

5 comments:

  1. cantik2nye bunga2 tu esp kenanga & ati2 tu! suka sangat tengok! best2.....

    ReplyDelete
  2. Bunga kenanga ni bunga nostalgia kakak, arwah mak suka. Dah lama nak beli tapi tak terbeli. Last2 jumpa depan mata, murah ja, ambil la. Ati2 banyak jenis juga yang ada, nanti senang nak post gambarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pokok ati2 pokok fav Julie yg baru, cantik sangat la tgk mcm2 color ada, x sabar rasanye nak tgk gambar pokok ati2 kakak :)

      Delete
  3. Glad to hear that your husband finally start to support what you do--gardening! Gardening is sth good! Yeah!

    ReplyDelete
  4. Ya, Olive but it's take along time waiting for him to smile at my flower.

    ReplyDelete