Sunday 23 March 2014

Macam Tak Percaya....

Pertama kali jumpa, anak-anak dan adik saya terjerit-jerit panggil saya suruh tengok. Saya yang ketika itu tengah  mahsyuk snap bunga-bunga raya besar sampai terkejut jadinya. Apa yang riuh sangat.
Tengok.... Wah, cantiknya..bunga apa ni... Tumbuh liar menjurai dari atas bukit turun sampai ke bawah. Bersamanya ialah morning glory biru gelap. Menurut uncle tuanpunya nursery, tumbuhan itu tidak ditanam tapi tumbuh sendiri . Ya ka? Macam tak percaya...how come bunga secantik ini tidak bertuan. Morning glory pun..? Saya sungguh terpegun...tapi masih lagi cukup  sedar untuk menarik pokok tersebut sebanyak mungkin. Balik tanam..hidup ke tak belakang kira......

malasaad.blogspot.com


 Tidak seperti pokok menjalar yang lain, walau sudah di kerat batangnya, saya dapati pokok ini masih segar dan bunganya tetap berkembang  sampai ke esuk harinya. Waktu mula berkembang warnanya kehijauan kemudian bertukar ke light purple dan seterusnya barulah menjadi purple sepenuhnya.
  
 Putik Bunga.
      Rupa-rupanya ia berbuah. Tapi sayang saya tidak dapat buah yang tua/masak. Jika tidak sudah tentu boleh dapatkan biji benihnya untuk di cambah. Tengok pokok masih segar sampailah hari ke lima saya balik semula ke Langkawi. Sudah tanam. Harap benar ia tumbuh dan sesuai dengan cuaca disini.















  























                                                     
                                   

4 comments:

  1. wah tanam banyak2 kak, memang cantik pokok ni walaupun tumbuhan liar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah pun tanam Julie. Daun nampak masih segar tapi tak tahu nak hidup ke tidak. Bunga dia cantik, besar juga.

      Delete
  2. Saya pun suka bunga ni.. cantik sangat... semoga sukses..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak ni suka sangat tanam bunga yang bukan-bukan, sebab tu peluang nak hidup tu agak tipis. Apapun harap sangat ianya sukses..., thank you Mar.

      Delete