Sunday, 27 December 2015

Kitchen Garden: Home Made Tauge / Beansprout

Tak  sangka rupanya senang saja membuat tauge. Saya pelajari dari ahli grup fb. Pada awalnya saya tidak berminat mencuba. Cuma tumpang seronok melihat kejayaan mereka tapi bila ramai berjaya melakukannya dan berkata mudah saya pun terus teruja. Try tengok, jadi tak. Semua orang cakap mudah....Mmmm..why not. 

Tadaaa....hasil pertama saya. Bergambar bersama kucai dan sawi fresh dari ladang juga.... Tak sempat cukup umur pun. Hari ke 3 saya sudah tuai. Seronok sangat...

Ini menu pertama untuk tauge home made saya. Mee goreng...tabur-tabur lagi kat atas...Jom kita lihat cara-caranya....

1. Ambil segenggam kacang hijau rendam 8-12 jam. 2. Tapis. 3 Masukkan dalam balang yang ditebuk dibawahnya untuk air keluar. Lapik tuala diatas kacang sebagai pemberat. Siram air. 4. Balut dengan plastik hitam dan letak dibawah sinki atau tempat gelap. 5. Siram 4-5 kali sehari. Jangan bagi air bertakung dibawah balang. 6. Hari ke 4 atau ke 5 sudah boleh menuai hasil.

Hari ke 2 kacang sudah bercambah. Selain balang boleh guna botol air, penapis, jaring. kotak susu atau tuala sebagai medium untuk menyemai benih. Yang penting air boleh di alirkan. Langkah seterusnya sama sahaja seperti diatas. 

Closed up kacang yang bercambah pada hari ke 2. 

Yang ini saya semai guna penapis. Kacang untuk di semai lebih eluk yang berkilat dan  berwarna coklat kehitaman. Tapi susah nak cari benih tauge asli jadi saya beli yang selalu dibuat bubur. Agak kecil dan berwarna hijau.  

Hari ke 3. Saya tidak sabar terus saja keluarkan. Walau masih kontot tapi sudah boleh di masak.

Rupanya setelah di potong ekor. Cuba makan mentah..sedapnya. Crunchy! Tauge ini nampak saja simple rupanya tapi khasiatnya cukup besar. Mengandungi kadar  protin yang tinggi berserta lain2 unsur vitamin.  Paling istimewa, sangat baik untuk kesuburan lelaki dan wanita. Baca ini. Jangan terkejut. Terlalu berkhasiat dan bermanafaat.

Tauge yang di semai dalam penapis saya biarkan sedikit memanjang.  Saya buat kueteow goreng. Sedap makan,  taruh taugeh banyak-banyak. 

Lepas percubaan pertama menjadi. Saya buat lagi tauge...kali ini saya sukat dua genggam. Nak banyak konon....

Tengahari ini saya buat sayur dengan kucai...kiranya tauge dengan kucai tak dapat dipisahkan...semua menu pasti ada bersama. 

Lebih saya simpan dalam peti ais. Untuk tauge tahan lama dan segar saya ikut petua ini. Rendam tauge dengan air asam limau. 
Kawan-kawan ayuh cuba buat tauge. Murah, mudah dan sedap. 3-4 hari sudahpun boleh menuai. Tak ada racun dan bahan kimia. Bersih lagi. Untuk pilihan boleh google. Ada berbagai cara dan kaedah disitu. Buat ikut aturannya. InsyaAllah menjadi.

Happy weekend & Happy Gardening!












Friday, 18 December 2015

Allamanda Di Penghujung Tahun

Kebelakangan ini saya kurang posting kisah bunga kerana masa lebih banyak dihabiskan  berkebun sayur. Musim kering sudah terasa menghampiri. Bahang panasnya  membara disiang hari dan malamnya pula sudah terasa tiupan angin timur yang sejuk. Hujan pun makin mengurang. Saya sudah mulai membuat persiapan memindahkan pokok sedikit demi sedikit ketempat yang lebih redup. 

Tapi bunga Allamanda tidak mempunyai sebarang masalah dengan cuaca yang panas terik kerana untuk berbunga lebat ia perlukan sinaran matahari penuh. Di kenali juga dengan bunga terompet atau loceng. Ini jenis Allamanda Blancetti - Cherry Jubilee

Allamanda mini jenis bunga kecil. Warna kuning pun ada juga dari jenis ini. 

Biasanya Allamanda ditanam dengan batang tapi mungkin tak ramai yang tahu pokok ini juga berbuah dan boleh disemai melalui benihnya yang cantik ini. Saya pernah ceritakan  kisahnya disini dulu. 

Setakat ini saya cuma mempunyai empat jenis warna sahaja. Ini warna kuning peach kecoklatan - Allamanda Chocolate.

Jaluran warna coklat jelas kelihatan dari belakang kelopak bunga.

Warna lembut ini pula  hasil dari cross pollination warna marroon di atas. Terhasil dari pokok yang sama. Pokok dari kampung saya yang ditanam oleh adik. Saya ambil batang dan tanam dirumah. Masih keluar warna yang pudar juga - Allamanda Cream

Warna yang biasa kita lihat dimana-mana dan selalunya menjadi pilihan landskap. Allamanda kuning  ini membesar semula dari sisa tunggul di homestay. Berkat penyewa baru yang mesra bunga, pokok ini kembali subur. Namun Alamanda kuning jenis Cathartica  mempunyai cerita yang cukup popular dan viral  sedikit masa lalu di negara kita. Dikatakan dapat menyembuh pelbagai penyakit kronik. Ceritanya disini

Allamanda  sangat berbaloi ditanam kerana tidak payah dimanja dan dibaja setelah membesar. Ini gambar dua bulan lepas. Berbunga pertama kali selepas prunning

Terkini, sekejab saja meninggi semula. Saya memang suka sangat dengan Allamada ini sebab bunganya besar dan cukup menyerikan taman. Namun ada lagi warna-warna yang saya belum miliki..

Warna putih ( Allamanda Alba ) dan merah. Cantikkan...dimana ada jual?

Juga yang jenis dari double petal. Setakat ini saya cuma pernah lihat gambar warna kuning - Allamnda Williamsii dan putih sahaja. Warna lain yang double petal belum lagi saya temui. Kalau terjumpa ni harus beli...

Ok kawan-kawan happy gardening!




Tuesday, 8 December 2015

Galak Kucing - Doa dan Penyembuhan Yang berjaya

Buat kawan-kawan,  ini sambungan dari posting kisah pokok galak kucing pada 1 Desember baru-baru ini. Boleh dikatkan ini adalah testimoni sebenar dan berlaku tanpa di duga. Testimoni yang mengukuhkan lagi bahawa pokok ini memang mujarab sebagai ubat kucing diwaktu kecemasan. 
Kejadian 2hb December. Saya terjumpa seekor anak kucing stray cat terbaring dibelakang rumah . Mula-mula ingat dia saja berbaring tapi sampai matahari sudah terik dia masih disitu, lalu saya menghampiri. Tengok-tengok sudah nazar benar. Mata sudah blur dan terbuka luas.

Saya cepat-cepat bawa dia ketempat teduh. Beberapa kali dia menarik nyawa sampai terpusing kaki dan kepala. Suara keluar perlahan macam suara kena cekik. Kesian ada takut pun ada bila tengok. Mulutnya berbau busuk amat. Beberapa ekor lalat langau sudah meronda ditepi. Dalam kelam kabut itulah saya teringat sisa daun galak kucing yang saya ambil kelmarin. Masih ada diluar. Saya ramas-ramas daun dan pokok tu kemudian tabur seluruh tubuh kejang dia. Cuba saja, mana tahu berhasil


video
Saya cuba titis air  kemulutnya yang terkatup rapat.  Dia kejang lagi. Ya Allah..kesiannya. Berkali-kali saya cuba nak videokan tapi tak jadi pula nak teruskan. Rasa kejam.  Saya tutup phone


video
Dalam hati berdoa, Ya Tuhan....selamatkan lah anak kucing ni. Saya angkat dia masukkan dalam bakul bersama sisa daun dan bawa masuk kedapur rumah. Saya selimutkan dia dan Biarlah dia mati dengan aman disitu. Tak mahu tengok dah...biarlah. Saya dah tolong setakat termampu...


video
Tapi kuasa Tuhan....tidak dapat menduga. Senja, balik dari beli barang, saya terus kedapur. Tengok2..ya Rabbi, KEAJAIBAN....dia dah sedar. Sudah bangun duduk pun. Saya jadi gabra lagi. Menjerit-jerit. Cari phone ambil gambar. Bateri pula kong..Tak dapat juga...


 Pukul 7.45pm. Sudah sedar, kelihatan sihat dan mata nampak bercahaya. Alhamdulillah. Malam saya tak sabar cek balik hanphone. Agak frust...Kalaulah saya tahu dia akan hidup, tentu saya sudah videokan secara terperinci. Ini video saya semuanya terbantut. Gambar dia tarik kejang kaki dan badan pun tak lekat. Tapi tak apa, syukur kepada Tuhan dia selamat. Doa saya dikabulkan. Berkesan juga daun ini rupanya.

Esuk pagi, saya buat keputusan nak lepaskan dia diluar semula. Buka pintu dapur saya nampak seekor ibu kucing merenung saya. Saya ambil anak kucing tersebut dan cuba letak ditepinya. Ohh...rupa2nya ibu sikecil..Tengok dia terus hisap susu. Mmm..sesiapa yang bela banyak kucing, eluklah cari pokok ni tanam sepokok dua, untuk waktu kecemasan begini.



Tuesday, 1 December 2015

Pokok Kucing Galak - Acalypha Indica

Terlebih dulu mari kita tengok ragam-ragam kucing yang di beri pokok ini oleh saya pagi ini. 

Secara otomatik semuanya terangsang dan terhidu-hidu tempat dimana pokok ini di campak.  Lucu melihat gelagat stray cats ni.  Ada yang menggeselkan badan ke tanah. Memeluk pokok tersebut sambil berbaring,  berguling-guling dan menggigit akar dan daunnya. 

Malangnya hari ini kucing betina yang nampak sangat tergoda. Manakala beberapa ekor kucing jantan memerhati dari jauh sahaja. Mungkin kerana abang long kawasan ada disitu.

 Gelagat Kastih pagi ini. Bila-bila masa dia yang terlebih galak. Saya cuba ramas daun dan cium baunya. Sebiji bau daun cekur manis/asin-asin. Akarnya pula tiada aroma yang memikat. Deria manusia mungkin berbeza. Apa yang membuat kucing-kucing sangat suka kepada pokok ini...apakah keistimewaannya ? 

Ini dia pokok galak kucing. Nama lain Ceka/Cika Mas, Lis-Lis, Anting-Anting. Selalunya tumbuh  liar di kawasan tepian rumah atau tepi longkang. Berasal dari India pokok ini sememangnya sangat sinonim sebagai 'ubat' atau 'salad' untuk merawat kucing.

Secara alami akar dan daun pokok ini dapat menyembuhkan penyakit dan menyihatkan sistem dalaman badan mereka. Paling menarik sudah tentunya ia dikatakan dapat meransang tenaga dan meningkatkan stamina mereka semasa 'berjuang.' macam dalam gambar - Kastih dan kucing jantan yang lain tengah beradu nasib merebut si Hitam. 

Ini bahagian akarnya. Selain daun akarnya juga mujarab untuk dijadikan penawar. Dikatakan seluruh bahagian pokok ini mempunyai khasiat bukan sahaja untuk kucing tapi juga manusia...Sebenarnya dinegara sebelah Afrika dan India, pokok ini termasuk juga dalam senarai herba dan digunakan secara tradisi untuk tujuan memuntahkan, merawat  mata, ulser, penyakit kulit, athma, lawas kencing, buah pnggang, bronkitis, cacing dan sakit perut. 

Di Malaysia, saya tidak tahu sejauh mana keterlibatan masyarakat terhadap penggunaan pokok ini walaupun ada kalangan orang-orang tua yang mengamal meminum air pokok ini bagi tujuan rawatan tertentu. Saya sendiri pun cuma tahu pokok ini hanya untuk kucing sahaja.

Sebelum ini ada juga terpikir, kalau manusia boleh makan, tidakkah nanti dia juga bertenaga dan galak  seperti kucing? Rupa-rupanya ada info yang menyokong pendapat ini, walaupun tidak disahkan secara saintifik, dikatakan ia juga dapat meransang tenaga batin bagi  si pengamalnya. Namun pokok ini juga dikatakan mengandungi bahan beracun. Pengambilan yang tidak terkawal akan memudaratkan.

Agak menarik, sudah ada kopi galak kucing segera di pasaran. Banyak di jual di sebelah Kelantan & Terengganu. Siapa pernah mencuba? Boleh tak kongsi bagaimana kesannya...( gambar ehsan google )

Tengok kapsul kucing galak pun ada juga...keluaran oleh syarikat Zarina Zainuddin. Artis pun pakai ni...siapa ada makan...? Galak tak?

Saya, tak terasa pun nak mencuba kapsul dan kopi di atas. Tak berani lah pula nak buat eksperimen untuk diri sendiri...Takut abang lari malam pula.... 

Biarlah kucing saya saja yang menikmati nya. Kastih dalam mood gila betina. Serabai dan kotor. Kalau ditanya, mungkin jawab Kastih  ..' biarlah rahsia...'

Hurmmm...orang kita sangat obses dengan hal-hal batin ni. Saya ingat masyarakat kita tak tahu rupa-rupanya saya yang ketinggalan.  Sudah ada produk pun....siapa antara kita yang pernah melihat atau mencubanya? 
Kawan-kawan please share...






Thursday, 19 November 2015

Kitchen Garden: Roselle

Merupakan pokok buah yang mudah ditanam dan menjanjikan hasil walaupun tumbuh tanpa sebarang penjagaan. Tahan dalam sebarang cuaca. Nama botaninya ialah Hibiscus Sabdariffa L. 
Semasa kecil saya mengenali buah ini sebagai asam paya. Buah dan daunnya lebih kecil. Manakala kelopak kaliksnya kontot tidak panjang. Walaupun membesar di kampung tetapi saya tidak pernah lihat orang memanafaat pokok ini dari segi apa pun. Malah tumbuhan ini selalu ditafsir sebagai tumbuhan liar dan buahnya  tidak disukai mungkin kerana rasa masamnya. Di bawah ialah gambar asam paya kampung. 

Masuk tahun 80an, roselle telah diperkenalkan di kampung saya namun kami memanggilnya buah ribena. Pokoknya gaban besar. Nama roselle masa itu belum muncul. Ketika itu barulah tahu asam paya kampung  bersaudara dengan roselle. Pertama kali saya minum jus roselle  ialah pada umur 16 tahun. Pada waktu tersebut juga baru merasa asam pedas pucuk ribena dengan ikan puyu. Arwah mak masak.

Semenjak itu roselle di majukan oleh kementerian asas tani dan produknya di komersilkan dalam bidang pengindustrian   berasaskan  minuman, makanan sehinggalah ke produk kecantikkan, kesihatan, farmaseutikal juga industri ternakan, gentian dan kertas. Roselle juga terdiri dari beberapa variety dan bentuk. Gambar di atas menunujukan 3 siri bentuk buah roselle yang pernah saya tanam.   

Info baru bagi saya..roselle putih. Kawan post dalam fb. Ada juga roselle berbintik. Menariknya roselle putih dikatakan dapat mengurangkan obesiti ( Harian Kosmo ) Walaupun bermanafaat untuk penyembuhan pelbagai penyakit namun tanaman ini lebih popular dengan isian jusnya yang kaya dengan vitamin C, A dan zat  mineral.

Di rumah, roselle adalah tanaman tetap  kitchen garden. Sumber vitamin C yang paling murah dan segar. Lebih C dari citrus, anggur dan blackcurrent. Mmm...saya tidak boleh terlebih asam. Perut sensitif...tapi ada cara lain untuk menikmati rasa dan menghirup khasiatnya.

Saya buat kek roselle, buahnya tengah meranum. Terus terang cakap, saya  tidak mahir bab2 kek & pastri ni. Resepi pun adaptasi dari kek oren.

Bila siap, kek saya berubah warna. Coklat sebam kebiruan. Warna terbentuk  dari campuran kuning adunan tepung dan merah pati roselle. Hurmm...tak apalah, bukan nak masuk TV, masuk perut. 

Sesekali ambil pucuknya buat asam pedas dengan ikan. Boleh juga campurkan dalam tomyam, lemak cili padi atau sayur serai. Bagi yang rajin & kreatif boleh mencuba resepi baru. 

Beberapa hari lepas saya buat jem. Buah yang saya tanam kali ini jenis besar dan bersari. Kawan cakap roselle Morocco. 

Sedap makan panas-panas dengan lempeng..

Lebih simpan dalam botol. Boleh di makan dengan roti. Pokok ini juga sesuai ditanam dalam pasu. Dalam 3-5 bulan sudah boleh menuai buah. Sangat berbaloi untuk kesihatan sebab itu di beri jolokkan - pokok sekuntum bunga sejuta khasiat. Ayuh, mari memetik vitamin C dihujung jari.
Happy Gardening!




Monday, 9 November 2015

Organik Plant Booster - DIY

Sudah dibaja, sudah disiram..sudah digembur tanahnya tapi kenapa tanaman kita masih tidak mahu berbunga atau berbuah? Daun kekuningan dan pokok tidak bermaya..Pernah tak anda mengalami keadaan seperti ini?  Mesti pernahkan. Sebab itu minggu ini kita cari ubatnya...plant booster. Secara ringkasnya plant booster ialah penggalak tumbesaran dan kesuburan semulajadi tumbuhan.

Iaitu gabungan bahan-bahan  semulajadi yang melalui proses permentasi bersama mikroorganisma yang ada didalamnya berperanan merawat tumbuhan, tanah seterusnya merangsang  tanaman menyerap nutrisi dan baja untuk pembesaran. Oleh itu simpan kulit telur, bawang dan pisang. Buat sup! Tiga kulit ini amat berkhasiat dijadikan plant booster.  Bebas kimia lagi. Saya memilih   kaedah yang paling mudah dan tidak melalui proses pemeraman.

Rebus ketiga bahan setengah jam. Sejukkan dan blender. Siram di pokok. Sisanya boleh diletakkan di sekeliling pokok. Kulit telur ada kalsium. magnesium fosforus, iron sulfur. Boleh neutralkan asid dan meningkatkan kualiti tanah dan  pembentukkan akar. Pisang kaya kalium / potasium, fosfor penting untuk mengalakkan bunga dan pembuahan. Manakala kulit bawang pula  merangsang pengeluaran hormon, pucuk dan tunas baru. Cara lain penyediaan. Kulit telur & pisang di bakar, tumbuk kasar dan blender sampai halus. Boleh disimpan lama untuk bahan tabur.

Bunga rose saya mendadak subur dengan sup di atas. Sepatutnya saya ambil gambar sebelum dan selepas penggunaan baru boleh lihat dengan jelas hasilnya.  Tapi terlupa dan tidak sangka ia begitu cepat bertindak dan berkesan.

Bunga dari pucuk baru yang tumbuh. Tinggi menjulang. Walaupun begitu harus di ingat plant booster bukanlah baja, jadi pembajaan berjadual mesti dilakukan seperti biasa juga. Kulit udang, tulang dan air ikan juga bagus untuk pokok ini.

Ini pula nasi lebih yang dibiarkan basi dan berkulat putih di atasnya. Blender dengan air beras. Siram di pokok. Jadi jangan buang  nasi basi ya..sebab ianya mengandungi banyak bakteria berfaedah yang berpotensi mengembur bahan-bahan organik dalam tanah. Hampasnya boleh di tanam pada pokok besar. 

Sama fungsinya seperti di atas, Roti expired. Caranya: sekeping roti sandwich di carik halus masukkan dalam botol mineral 1.5 ml yang telah disi dengan air hujan / air tanpa klorin. Peram empat hari. Tapis sebelum guna. Kesannya pokok cepat subur. Dalam masa seminggu boleh lihat keberkesanannya. 

Thunbergia Black Eyed Susan. Gambar berbunga semasa seminggu penggunaan. Sebelah kanan masuk dua minggu. Pucuk dan daun merimba semula..

Pokok timun saya cabut sebab sudah tua dan daun pun kuning. Tinggal sepokok ini buat eksperimen. Gambar kedua hari kelima guna air roti. Daun mulai kehijauan. Seminggu lebih pucuk baru pula  tumbuh. Subur sangat. Lebih subur dari mula-mula tanam. Siap keluar buah lagi...

Torenia masa beli merimbun kemudian mulai mereput. Saya kerat sampai tinggal sikit. Siram air roti tiap minggu. Hasilnya rimbun balik. Penuh berbunga. Sukaa...

Daun morning glory kembali menghijau...pergola dah patah, Che Kam panjat 3 kali. Roboh terus.

Carolina Jasmine..yang saya menyesal membelinya satu waktu dulu..kembali berbunga. Kuntumnya pun lebih besar kali ini. Saya siram air sup. Wangi bunga dia...macam bedak baby Johnson!

Kali kedua berbunga setelah setahun lebih bertapa rasanya. Makan sup bawang juga..

Paling best jambu merah tut ini. Waktu sampai dekat saya habis patah riuk. Kotak pun terpenyek dan
basah lencun. Saya ingat 50-50 hidup pun..

Setiap minggu saya bagi sup kulit dan air roti berterusan. Berselang seli dengan baja. Beberapa bulan kemudian, hasilnya macam dalam gambarlah! Ranting yang patah pun sembuh. Buah berketul naik. Daun besar menghijau..pokok pun dah tinggi...

Inilah hasil penggunaan dari penyediaan mudah dan ringkas plant booster ini. Semuanya dari sisa makanan yang sudah expired. Walaupun ada banyak lagi cara penyediaannya, tapi saya lebih suka memilih tiga cara yang mudah ini. Selain baja plant booster ini benar-benar membantu menyuburkan pokok. Saya sudah, Kawan-kawan?
Ayuh, mari mencuba!
Happy gardening!