Sunday, 27 December 2015

Kitchen Garden: Home Made Tauge / Beansprout

Tak  sangka rupanya senang saja membuat tauge. Saya pelajari dari ahli grup fb. Pada awalnya saya tidak berminat mencuba. Cuma tumpang seronok melihat kejayaan mereka tapi bila ramai berjaya melakukannya dan berkata mudah saya pun terus teruja. Try tengok, jadi tak. Semua orang cakap mudah....Mmmm..why not. 

Tadaaa....hasil pertama saya. Bergambar bersama kucai dan sawi fresh dari ladang juga.... Tak sempat cukup umur pun. Hari ke 3 saya sudah tuai. Seronok sangat...

Ini menu pertama untuk tauge home made saya. Mee goreng...tabur-tabur lagi kat atas...Jom kita lihat cara-caranya....

1. Ambil segenggam kacang hijau rendam 8-12 jam. 2. Tapis. 3 Masukkan dalam balang yang ditebuk dibawahnya untuk air keluar. Lapik tuala diatas kacang sebagai pemberat. Siram air. 4. Balut dengan plastik hitam dan letak dibawah sinki atau tempat gelap. 5. Siram 4-5 kali sehari. Jangan bagi air bertakung dibawah balang. 6. Hari ke 4 atau ke 5 sudah boleh menuai hasil.

Hari ke 2 kacang sudah bercambah. Selain balang boleh guna botol air, penapis, jaring. kotak susu atau tuala sebagai medium untuk menyemai benih. Yang penting air boleh di alirkan. Langkah seterusnya sama sahaja seperti diatas. 

Closed up kacang yang bercambah pada hari ke 2. 

Yang ini saya semai guna penapis. Kacang untuk di semai lebih eluk yang berkilat dan  berwarna coklat kehitaman. Tapi susah nak cari benih tauge asli jadi saya beli yang selalu dibuat bubur. Agak kecil dan berwarna hijau.  

Hari ke 3. Saya tidak sabar terus saja keluarkan. Walau masih kontot tapi sudah boleh di masak.

Rupanya setelah di potong ekor. Cuba makan mentah..sedapnya. Crunchy! Tauge ini nampak saja simple rupanya tapi khasiatnya cukup besar. Mengandungi kadar  protin yang tinggi berserta lain2 unsur vitamin.  Paling istimewa, sangat baik untuk kesuburan lelaki dan wanita. Baca ini. Jangan terkejut. Terlalu berkhasiat dan bermanafaat.

Tauge yang di semai dalam penapis saya biarkan sedikit memanjang.  Saya buat kueteow goreng. Sedap makan,  taruh taugeh banyak-banyak. 

Lepas percubaan pertama menjadi. Saya buat lagi tauge...kali ini saya sukat dua genggam. Nak banyak konon....

Tengahari ini saya buat sayur dengan kucai...kiranya tauge dengan kucai tak dapat dipisahkan...semua menu pasti ada bersama. 

Lebih saya simpan dalam peti ais. Untuk tauge tahan lama dan segar saya ikut petua ini. Rendam tauge dengan air asam limau. 
Kawan-kawan ayuh cuba buat tauge. Murah, mudah dan sedap. 3-4 hari sudahpun boleh menuai. Tak ada racun dan bahan kimia. Bersih lagi. Untuk pilihan boleh google. Ada berbagai cara dan kaedah disitu. Buat ikut aturannya. InsyaAllah menjadi.

Happy weekend & Happy Gardening!












Friday, 18 December 2015

Allamanda Di Penghujung Tahun

Kebelakangan ini saya kurang posting kisah bunga kerana masa lebih banyak dihabiskan  berkebun sayur. Musim kering sudah terasa menghampiri. Bahang panasnya  membara disiang hari dan malamnya pula sudah terasa tiupan angin timur yang sejuk. Hujan pun makin mengurang. Saya sudah mulai membuat persiapan memindahkan pokok sedikit demi sedikit ketempat yang lebih redup. 

Tapi bunga Allamanda tidak mempunyai sebarang masalah dengan cuaca yang panas terik kerana untuk berbunga lebat ia perlukan sinaran matahari penuh. Di kenali juga dengan bunga terompet atau loceng. Ini jenis Allamanda Blancetti - Cherry Jubilee

Allamanda mini jenis bunga kecil. Warna kuning pun ada juga dari jenis ini. 

Biasanya Allamanda ditanam dengan batang tapi mungkin tak ramai yang tahu pokok ini juga berbuah dan boleh disemai melalui benihnya yang cantik ini. Saya pernah ceritakan  kisahnya disini dulu. 

Setakat ini saya cuma mempunyai empat jenis warna sahaja. Ini warna kuning peach kecoklatan - Allamanda Chocolate.

Jaluran warna coklat jelas kelihatan dari belakang kelopak bunga.

Warna lembut ini pula  hasil dari cross pollination warna marroon di atas. Terhasil dari pokok yang sama. Pokok dari kampung saya yang ditanam oleh adik. Saya ambil batang dan tanam dirumah. Masih keluar warna yang pudar juga - Allamanda Cream

Warna yang biasa kita lihat dimana-mana dan selalunya menjadi pilihan landskap. Allamanda kuning  ini membesar semula dari sisa tunggul di homestay. Berkat penyewa baru yang mesra bunga, pokok ini kembali subur. Namun Alamanda kuning jenis Cathartica  mempunyai cerita yang cukup popular dan viral  sedikit masa lalu di negara kita. Dikatakan dapat menyembuh pelbagai penyakit kronik. Ceritanya disini

Allamanda  sangat berbaloi ditanam kerana tidak payah dimanja dan dibaja setelah membesar. Ini gambar dua bulan lepas. Berbunga pertama kali selepas prunning

Terkini, sekejab saja meninggi semula. Saya memang suka sangat dengan Allamada ini sebab bunganya besar dan cukup menyerikan taman. Namun ada lagi warna-warna yang saya belum miliki..

Warna putih ( Allamanda Alba ) dan merah. Cantikkan...dimana ada jual?

Juga yang jenis dari double petal. Setakat ini saya cuma pernah lihat gambar warna kuning - Allamnda Williamsii dan putih sahaja. Warna lain yang double petal belum lagi saya temui. Kalau terjumpa ni harus beli...

Ok kawan-kawan happy gardening!




Tuesday, 8 December 2015

Galak Kucing - Doa dan Penyembuhan Yang berjaya

Buat kawan-kawan,  ini sambungan dari posting kisah pokok galak kucing pada 1 Desember baru-baru ini. Boleh dikatkan ini adalah testimoni sebenar dan berlaku tanpa di duga. Testimoni yang mengukuhkan lagi bahawa pokok ini memang mujarab sebagai ubat kucing diwaktu kecemasan. 
Kejadian 2hb December. Saya terjumpa seekor anak kucing stray cat terbaring dibelakang rumah . Mula-mula ingat dia saja berbaring tapi sampai matahari sudah terik dia masih disitu, lalu saya menghampiri. Tengok-tengok sudah nazar benar. Mata sudah blur dan terbuka luas.

Saya cepat-cepat bawa dia ketempat teduh. Beberapa kali dia menarik nyawa sampai terpusing kaki dan kepala. Suara keluar perlahan macam suara kena cekik. Kesian ada takut pun ada bila tengok. Mulutnya berbau busuk amat. Beberapa ekor lalat langau sudah meronda ditepi. Dalam kelam kabut itulah saya teringat sisa daun galak kucing yang saya ambil kelmarin. Masih ada diluar. Saya ramas-ramas daun dan pokok tu kemudian tabur seluruh tubuh kejang dia. Cuba saja, mana tahu berhasil


video
Saya cuba titis air  kemulutnya yang terkatup rapat.  Dia kejang lagi. Ya Allah..kesiannya. Berkali-kali saya cuba nak videokan tapi tak jadi pula nak teruskan. Rasa kejam.  Saya tutup phone


video
Dalam hati berdoa, Ya Tuhan....selamatkan lah anak kucing ni. Saya angkat dia masukkan dalam bakul bersama sisa daun dan bawa masuk kedapur rumah. Saya selimutkan dia dan Biarlah dia mati dengan aman disitu. Tak mahu tengok dah...biarlah. Saya dah tolong setakat termampu...


video
Tapi kuasa Tuhan....tidak dapat menduga. Senja, balik dari beli barang, saya terus kedapur. Tengok2..ya Rabbi, KEAJAIBAN....dia dah sedar. Sudah bangun duduk pun. Saya jadi gabra lagi. Menjerit-jerit. Cari phone ambil gambar. Bateri pula kong..Tak dapat juga...


 Pukul 7.45pm. Sudah sedar, kelihatan sihat dan mata nampak bercahaya. Alhamdulillah. Malam saya tak sabar cek balik hanphone. Agak frust...Kalaulah saya tahu dia akan hidup, tentu saya sudah videokan secara terperinci. Ini video saya semuanya terbantut. Gambar dia tarik kejang kaki dan badan pun tak lekat. Tapi tak apa, syukur kepada Tuhan dia selamat. Doa saya dikabulkan. Berkesan juga daun ini rupanya.

Esuk pagi, saya buat keputusan nak lepaskan dia diluar semula. Buka pintu dapur saya nampak seekor ibu kucing merenung saya. Saya ambil anak kucing tersebut dan cuba letak ditepinya. Ohh...rupa2nya ibu sikecil..Tengok dia terus hisap susu. Mmm..sesiapa yang bela banyak kucing, eluklah cari pokok ni tanam sepokok dua, untuk waktu kecemasan begini.



Tuesday, 1 December 2015

Pokok Kucing Galak - Acalypha Indica

Terlebih dulu mari kita tengok ragam-ragam kucing yang di beri pokok ini oleh saya pagi ini. 

Secara otomatik semuanya terangsang dan terhidu-hidu tempat dimana pokok ini di campak.  Lucu melihat gelagat stray cats ni.  Ada yang menggeselkan badan ke tanah. Memeluk pokok tersebut sambil berbaring,  berguling-guling dan menggigit akar dan daunnya. 

Malangnya hari ini kucing betina yang nampak sangat tergoda. Manakala beberapa ekor kucing jantan memerhati dari jauh sahaja. Mungkin kerana abang long kawasan ada disitu.

 Gelagat Kastih pagi ini. Bila-bila masa dia yang terlebih galak. Saya cuba ramas daun dan cium baunya. Sebiji bau daun cekur manis/asin-asin. Akarnya pula tiada aroma yang memikat. Deria manusia mungkin berbeza. Apa yang membuat kucing-kucing sangat suka kepada pokok ini...apakah keistimewaannya ? 

Ini dia pokok galak kucing. Nama lain Ceka/Cika Mas, Lis-Lis, Anting-Anting. Selalunya tumbuh  liar di kawasan tepian rumah atau tepi longkang. Berasal dari India pokok ini sememangnya sangat sinonim sebagai 'ubat' atau 'salad' untuk merawat kucing.

Secara alami akar dan daun pokok ini dapat menyembuhkan penyakit dan menyihatkan sistem dalaman badan mereka. Paling menarik sudah tentunya ia dikatakan dapat meransang tenaga dan meningkatkan stamina mereka semasa 'berjuang.' macam dalam gambar - Kastih dan kucing jantan yang lain tengah beradu nasib merebut si Hitam. 

Ini bahagian akarnya. Selain daun akarnya juga mujarab untuk dijadikan penawar. Dikatakan seluruh bahagian pokok ini mempunyai khasiat bukan sahaja untuk kucing tapi juga manusia...Sebenarnya dinegara sebelah Afrika dan India, pokok ini termasuk juga dalam senarai herba dan digunakan secara tradisi untuk tujuan memuntahkan, merawat  mata, ulser, penyakit kulit, athma, lawas kencing, buah pnggang, bronkitis, cacing dan sakit perut. 

Di Malaysia, saya tidak tahu sejauh mana keterlibatan masyarakat terhadap penggunaan pokok ini walaupun ada kalangan orang-orang tua yang mengamal meminum air pokok ini bagi tujuan rawatan tertentu. Saya sendiri pun cuma tahu pokok ini hanya untuk kucing sahaja.

Sebelum ini ada juga terpikir, kalau manusia boleh makan, tidakkah nanti dia juga bertenaga dan galak  seperti kucing? Rupa-rupanya ada info yang menyokong pendapat ini, walaupun tidak disahkan secara saintifik, dikatakan ia juga dapat meransang tenaga batin bagi  si pengamalnya. Namun pokok ini juga dikatakan mengandungi bahan beracun. Pengambilan yang tidak terkawal akan memudaratkan.

Agak menarik, sudah ada kopi galak kucing segera di pasaran. Banyak di jual di sebelah Kelantan & Terengganu. Siapa pernah mencuba? Boleh tak kongsi bagaimana kesannya...( gambar ehsan google )

Tengok kapsul kucing galak pun ada juga...keluaran oleh syarikat Zarina Zainuddin. Artis pun pakai ni...siapa ada makan...? Galak tak?

Saya, tak terasa pun nak mencuba kapsul dan kopi di atas. Tak berani lah pula nak buat eksperimen untuk diri sendiri...Takut abang lari malam pula.... 

Biarlah kucing saya saja yang menikmati nya. Kastih dalam mood gila betina. Serabai dan kotor. Kalau ditanya, mungkin jawab Kastih  ..' biarlah rahsia...'

Hurmmm...orang kita sangat obses dengan hal-hal batin ni. Saya ingat masyarakat kita tak tahu rupa-rupanya saya yang ketinggalan.  Sudah ada produk pun....siapa antara kita yang pernah melihat atau mencubanya? 
Kawan-kawan please share...