Sunday 28 February 2021

Fenomena P

 Musim keringgg.....panas ya amat. Dari bulan January lepas saya bertungkus lumus bersihkan kebun. Tanam semula pokok dan semai benih- benih sayuran juga bunga. Yang mana bunga hilang dari radar saya beli semula benihnya secara online atau dapatkan dari kawan. Saya juga mengupah Abang Ubat merumput sebab sukar nak dapat orang yang mau membuat kerja sebegini. Tapi bila kena tangkap terpaksalah saya buat sendiri perlahan- lahan.

Seronok bila buah mula keluarkan hasil. Tak habis makan. Semua kongsi dengan rakan.

Sekarang di tempat saya orang tengah gila menanam. Sungguh ini satu fenomena. Berebut di eco orang membeli pasu. Sampai habis. Sampai habis. Belum pernah terjadi sebelum ini.

Saya malas nak beratur jadi kirim dengan kawan beli. Penat nak berdiri. Lagipun lutut saya masih sakit. Belum pulih sepenuhnya.

Pokok yang tengah trending di Langkawi sekarang ialah ros, ati-ati dan keladi...mmmm...Sungguh ini memberi rezeki di musim covid. Orang menjual dan nursery baru tumbuh bak cendawan. Dari 5-6 nursery sudah jadi berbelas sekarang. Semua pokok sentiasa sold out. Berebut orang membeli.

Saya sendiri juga mendapat tempias. Alhamdulillah.  Kawan-kawan datang membeli dan membooking. Dapat juga jual sikit-sikit. Lepas lah beli baja,tanah dan pokok baru😁

Nanti kita kongsi cerita bunga. Saya pun yang insaf seketika dulu rupanya kembali tergoda dek kegilaan ramai. Terburai sudah janji...Apalagi geng pun ramai. Yang tak pernah menanam pun dah start membunga dan berkebun. 

Diam tak diam sudah setahun kita hidup bersama covid. Entah bila mana redanya. Puas dengar analisa analisis...gebang-gebang rakyat...puak politik juga.  Siapa yang betul dan siapa yang salah. Tak tahu lah tapi yang ketara Ustaz Ebiet Liew juga yang di sayangi kann...

Orang kata lemon baik untuk pencegahan. Ni ha lemon pokok saya. Gedabak besar. Apapun jagalah SOP.  Jaga diri sebaik mungkin. Insya Allah satu hari tuhan akan dengar doa kita.


Setakat ini dulu. Nanti kita cerita lagi. Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat semua rakan bloggers.

OK kawan-kawan, please take care. Happy blogging & happy gardening!














17 comments:

  1. ruajinnyer mak berbakti pada bumi., syukurrr ;p

    ReplyDelete
  2. musim panas sangat kan kak Mala, pokok2 perlukan penjagaan rapi waktu2 ni

    ReplyDelete
  3. Panas lit2 tapi diKedah kabarnya sudah hujan lebat disatu dua kawasan. Tempat kak belum lagi.

    ReplyDelete
  4. kak, suburnyaaaa...geram tgk ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la kak suka tanam musim panas. Pokok sayur atau pokok bunga semua cantik ja tumbuh.

      Delete
  5. salam cik mala.masih ada biji benih telang putih double layer? minat nak beli jika sudi menjual.

    ReplyDelete
  6. Best nya dah dapat hasil dari hobi tanam menanam, lemon labu semua cantik. kalau dekat nak kecek sikit :))

    ReplyDelete
  7. I really like to see your bitter gourds. They hang there so nicely, yay!

    ReplyDelete
  8. Me encantó ver tu cosecha. Saludos.

    ReplyDelete
  9. Wah seronok tgk peria dgn terung. Goreng pun sedap ni

    ReplyDelete