Friday 25 October 2013

Pokok Melung Berbunga Akhirnya...

malasaad.blogspot.com
Tiba-tiba pagi ni ternampak bunga melung ni dah tinggi memanjang. Hari2 asyik hujan jadi tak sedar bila dia keluar  bunga. Dah berbelas tahun tanam dalam pasu ni. Dari rumah lama sampai kerumah baru, ini lah pertama kali berbunga. So exited..... Pokok melung ni satu species dengan pokok lily juga kut rasanya. Tengok rupa bentuk serupa ja...Pokok ni saya ambil di Pulau Beras Basah. Ex Boss saya En Zainol dulu uruskan private chalet di situ. Saya selalu juga masuk kesana berehat dan memancing.  Masa ambil tu  mengandung anak bongsu 4 bulan. Sekarang anak saya dah umur 18 tahun...bayangkan betapa lamanya jangka hayat pokok ni. Lasak betul..Pokok melung ni ada nilai perubatan. kalau terseliuh boleh ambil sehelai daun dia, layur biar lembut dan tekap/balut dengan kain ditempat yang sakit. Boleh juga tumbuk halia dan lilitkan dengan daun. Saya pernah cuba pun. InsyaAllah bengkak akan sembuh.
.

No comments:

Post a Comment