Tuesday 9 April 2019

Chrysanthemun - Kekwa

April. Cuaca ditempat saya masih lagi panas dan garing walau hujan sudah mulai turun sekali dua.  Cukup untuk meredakan haba hangat  tanah dikebun. Sekarang sudah masuk monsun peralihan jadi sesekali ribut dan petir menyusuli hujan yang turun.

Minggu ini saya mau bercakap pasal kekwa. Ini antara bunga legend yang saya berusaha cari dan tanam. 

Saya berlajar tanam kekwa dari seorang kenalan fb. Mesra dipanggil Vin. Beliau seorang lelaki pencinta bunga yang menanam dan menjual bunganya dari rumah. Bunga yang dijualnya seindah bunga dari luar negeri. Terpegun dan kagum saya melihat hasilnya.

Menurut Vin kekwa boleh dibiak melalui keratan ranting yang dijual dikedai bunga  tapi harus mengikut kaedah yang betul step by step. Bermula dengan penyediaan medium hingga ke penggunaan baja. Saya terus mencuba.

 Berbulan menunggu akhirnya....lahirlah bunga pertama. Hulala... Happy sangat. Walaupun begitu saya masih mengharap agar dapat menanam pokok kekwa kampung yang tahan lasak.

Hajat termakbul. Saya dapat kekwa kampung ini dari sesaorang ditempat sendiri. Happynya tak terkata. Rupanya masih wujud lagi versi kampung ini ya. Amazing... Ingat dah pupus dah.

Bunga kampung pertama sangat besar dan sempurna. Masa zaman saya kecil dan anak dara arwah mak ada tanam pokok kekwa ini. Warna purple, putih, kuning dan coklat. Sebab itu saya sentiasa merindui bunga kesukaan ibu. Saya berusaha cari dan tanam. Macam juga bunga dahlia. 

Ini kekwa bandar yang ditanam dari keratan ranting berjaya berbunga dengan cantiknya. 

Dari berpuluh ranting yang disemai cuma tiga saja berjaya ke final. Apa pun bersyukur sangat.

Melihat kekwa ini kembang sempurna dengan warna yang merah solid. Berbulan tahan. Habis bunga saya cantas rantingnya. Rawat  supaya subur dan berbunga lagi.  

Saya terus berharap agar dapat miliki kekwa kampung dari lain warna. Rasanya diluar sana masih ada yang menanamnya dan saya akhiri posting ini dengan sekuntum zinnia bersama kupurama. 

OK kawan-kawan, please take care. Happy blogging



35 comments:

  1. Yang kampung pun cantik yang bandar pun menawan. Suka semua.
    Saya kagum dengan kesabaran Mala menanam dari keratan kekwa hingga berbunga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awal pertumbuhannya tersangat lembab. Rasa tak yakin. Derhaka lagi pada petua sifu. Tapi bila tengok mereka berusaha hidup dan berputik mula rasa teruja. Memang memerlukan kesabaran tinggi sewaktu menunggunya besar.

      Delete
  2. memang jarang sy tengok orang tanam bunga kekwa, kalau zinnia tu pulak byak tumbuh liar di keliling umah mertua di kampung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul jarang orang tanam kekwa. Selalu ada jual pun time raya saja. Habis bunga pokok pun mati tapi cara yang diajar Vin ini pokok kekal hidup walau habis berbunga.

      Delete
  3. Saya tanam mesti tak tahan lama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul fida....kak yang dapat hidup begini pun sebab ikut kaedah tanam pucuk dari cutting.

      Delete
  4. Beautiful flowers !!
    Happy weekend !

    ReplyDelete
  5. Wah, belajar dari Vin dari grup kebun bandar tu ke?

    ReplyDelete
  6. Ya cik Azz. Cuba masuk dalam page dia. Hermosa de flora.

    ReplyDelete
  7. Wow Ada bermacam color rupanya tetiba teringat teh bunga plak

    ReplyDelete
  8. bila terlihat kekwa kak mala pasti teringat Cameron Highland kan :) cuma dah beberapa kali juga cuba tanam tak mampu bertahan nampaknya kak mala :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Cara yang kawan fb kak ajar tu menjadi juga. Sekarang pokok yg bertiga tu dalam proses untuk berbunga kali kedua.

      Delete
  9. Assalamualaikum kak, moga sentiasa diberikan kesiahatan yang baik.
    bunga kekwa.. teringat arwah bonda. dulu arwah bonda selalu tanam yang kaler kuning. tanam dalam tin cat letak atas para depan rumah. Allahu..nostalgianya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Abu.
      Memang mak-mak kita dulu suka tanam pokok kekwa ini. Sekarang susah sangat dah nak jumpa. Bila dapat tanam pokok ni saya rasa tersangat gembira. Pada masa yang sama bersyukur sangat sebab masih ada lagi orang yang mewarisinya. Berita terkini,saya sudah dapat warna kuning. Tinggal putih dan coklat je lagi.

      Delete
  10. Look out for one robust type that is yellow, pom-pom bloom, low-growing and small in size. It will re-flower and last for a long time in the sun. See if you can make many of it...

    https://stephgreenspace.blogspot.com/2018/05/something-bright-something-sweet.html

    ReplyDelete
  11. Replies
    1. Kekwa perlu cahaya matahari ke. Ke kena redup

      Delete
    2. Perlu matahari atau semi shade tapi tidak eluk untuk hujan yang berterusan kalau ditanam dalam pasu.

      Delete
  12. Cantik!!!!...saya pun ada mencuba cara yg sama dgn Sis..alhamdulillah..cuba 2 keratan..satu yg pjg umurnya..

    ReplyDelete
  13. Sis pokok kekwa kena letak tempat redup ker? Takboleh kena matahari?

    ReplyDelete
  14. Kekwa kena letak tempat yg mencukupi cahaya untuk berbunga cantik tapi kalau hujan terlebih pokok terdedah pada jangkitan kulat dan mati.

    ReplyDelete
  15. kak, saya ada terbeli pokok bunga kekwa. lepas tu xtahu nk jaga.hehe. tp sy research memang xboleh direct sunlight. so sy letak di carporch. cuma nk biakkan tu, just potong je keratan and tanam ye kak? boleh elaborate detail mcm mana nk potong and tanam x kak.? tqvm :)

    ReplyDelete
  16. Untuk cara tanam dan pembajaan kekwa cuba add fb Vin Davidson. Dia ni ada keluaran baja dan selalu share cara pembajaan dan penanaman bunga termasuk kekwa.

    ReplyDelete
  17. Salam sis.. Dekat fb vin xde pulak cara2 penjagaan kekwa. Boleh sis bg link

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya dia dah closed group tu oleh satu sebab tapi boleh pm dia personel. Dia seorang yang baik dan suka berdiskus pasal bunga.

      Delete
  18. Assalamualaikum sis...

    Saya newbie dalam penanaman kekwa ni... Saya ada beli 2 jenis kekwa.. kekwa yg mcm butang ngn biasa...

    Macamana ya oenjagaannya

    ReplyDelete
  19. Boleh share FB kenalan Mala yg bernama Vik tu? Saya pun nak menuntut ilmu tanam kekwa 😌😊

    ReplyDelete