Sunday 6 March 2022

Alhamdulillah....bertemu kembali

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua kawan bloggers. Setelah hampir 5 bulan menyepi, hari ini saya bulatkan hati untuk meneruskan penulisan di blog My Green Eyes ini. Tidak sama sekali berniat untuk berhenti tapi semenjak  di duga  dengan beberapa episod kesedihan dalam keluarga,  kesihatan yang tidak baik. On off demam memanjang. Sedikit sebanyak menyentap hati, perasaan dan mood kehidupan saya seharian. 

Tahun lepas saya kehilangan abang kandung dan bapa mertua. Tapi tidak dapat balik kampung menatap wajah aruah. Kesihatan saya cukup merudum selepas dua kali vaksin. Demam, batuk, selsema berulang kali menjangkiti tubuh. Mudah penat dan hilang tenaga. Memang nak buat apa pun rasa tak seronok tapi setiap hari saya tetap bertekad nak bangkit semula. Nak berkebun. Nak menulis. Nak happy. Nak rasa ceria macam dulu-dulu balik. Saya cuba hidupkan aktiviti dengan paparan di fb dulu agar saya tudak 'mati' terus....

Bukan mudah nak gerak semula hati dan mood yang terbantut ni. Berkali-kali saya buka blog tapi tutup balik sebab perasaan nak menulis itu kosong. Puas melawan hati akhirnya semangat tu timbul kembali. Semangat menanam pun kembali pulih. Alhamdulillah. Bunga depan rumah dan ruang dalam kembali ceria.

Aktiviti berkebun kembali menyubur. Cuma ralat satu dua jenis pokok sudah hilang dari radar. Mungkin lama diabaikan dia merajuk terus. 

Waktu saya tidak sihat depa berdua ni tetap menjadi peneman setia. Menempek tidur bersama. Sedikit sebanyak boleh hilangkan kemurungan dan perasaan sedih..

Saya masih terus berharap dan mahu saya seperti yang dahulu. Penuh keghairahan dengan tumbuhan dan kehidupan sekeliling saya atau mungkin kah faktor usia yang membataskan perasaan di dalam atau siri-siri kesedihan itu yang mematikan hati dan naluri...oh kawan, please doakan saya sentiasa sihat.

Ok kawan-kawan, please take care. Happy blogging & happy gardening?


















21 comments:

  1. Alhamdulillah
    Semoga dapat melaksanakan rutin harian yang lama tertangguh
    Semoga dianugerahi keafiafan yang berpanjangan

    ReplyDelete
  2. semoga dipermudahkan urusan makcik mala.., aminn

    ReplyDelete
  3. moga mala sht sjhtra tiasa terus bersemangat gardening n blogging

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih dengan ucapan dan doa yg baik.

      Delete
  4. saya doakan NS. di usia berusia ini kita buat apa yang baik baik dan yang kita suka sahaja...

    ReplyDelete
  5. link fb saya:
    https://web.facebook.com/abuhanifahamri/friends

    ReplyDelete
  6. muga terus menulis. memanglah, hidup ini ada turun naik semangatnya. kita kena kuat melihat kehadapan dan bergerak menuju ke arahnya.

    hanya kita yang boleh membangunkan diri kita. orang lain sekadar penyokong...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih dengan ingatan dan doa yang baik. Saya masih mencoba.

      Delete
  7. Moga terus berkarya di blog...suka tengok pokok bunga rimbun menghijau dirumah puan blogger...tenang je mata memandang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih dik kerana sudi memberi semangat.

      Delete
  8. Selamat kembali,moga2 terus ceria dan fikir positive selalu,take care.

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah, kita misti kuat sentiasa sahabat, kalau tidak kita akan mati sebelum mati...

    ReplyDelete
  10. muga terus sihat dan bersemangat. sesekali menjenguk blig sahabat yang lama tak mendengar khabar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Tahun 2023 ni kesihatan saya semakin baik. Terima kasih kerana sudi melawat.

      Delete
  11. tiba tiba teringat kak mala, semoga kak mala di kurniakanNya kesihatan yang baik, rindu dengan kisah bunga-bungaan kak mala.. aamiin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah Ana. Blog kak dah boleh log in harini. Setahun lebih coma. Happy sangat kak. Syukur.

      Delete
  12. salam takziah kak.. takpe kak, perasan sedih mesti ada. take your time

    ReplyDelete