Thursday, 9 September 2021

Bunga Raya 1 / Hibiscus

 Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat semua rakan bloggers. Adoi....lama la tak menulis di sini. Dua bulan lebih. Tak tahu kenapa tangan dan hati menjadi berat sedangkan satu masa dulu di sinilah tempatnya saya  berkongsi cerita tentang hobi yang lahir sejak azali ini. Malah blog ini saya wujudkan semata-mata untuk menzahirkan rasa kasih dan sayangnya saya pada pokok-pokok tanaman saya di rumah. Ok tak mahu hanyut....saya sebenarnya masih lagi pembunga tegar....😀 Jom kita suburkan kembali laman ini dengan cerita bunga. 

Bermula awal tahun ini saya jatuh cinta kembali pada si bunga ros dan bunga raya. Kalau nak ikutkan hati semua jenis dan warna nak miliki tapi memandangkan ruang terhad jadi saya beli berpada-pada saja. 

 Sepasu 20-28rm begitulah harganya tapi rata-rata di jual dengan harga 25rm sepasu. Susah nak jumpa harga murah. 

Walaupun covid melanda satu negara dan pelbagai sekatan di kenakan namun saya masih boleh terus membeli secara on line. Ambil masa 3 hari dari Selangor ke Langkawi tapi dengan pembungkusan yang betul pokok sampai dalam kondisi segar bugar. Thumb up pada suppliernya. 

Berbanding ros rasanya lebih berbaloi menanam bunga raya hybrid ini.  Lebih berdaya tahan pada musim hujan sedangkan ros saya di kebun banyak yang sudah mati kerana timpaan air hujan yang berlebihan.

Rasanya 3 tahun lepas saya mula membuat koleksi bunga ini tapi banyak yang mati awal kerana kurang ilmu. Kali ini saya lebih bersedia dan alhamdulillah setakat ini semuanya hidup subur.

Antara yang mula di beli dulu. Tak tahu berapa jenis yang saya ada. Rasanya baru dalam 20 pasu kut...dan ada yang masih belum berbunga kerana kudupnya asyik gugur. Ini yang masih saya tak faham apa masalahnya. 

Bunga raya lebih elok di beli bilamana bunganya kembang di pokok. Boleh lihat dengan jelas apa corak dan warnanya. Semasa kudup agar sukar nak meneka warna sebenar. Terlihat merah keungguan tapi bila kembang keluarnya oren. 

Memerlukan cahaya matahari serta siraman mencukupi juga baja dan semburan racun yang berkala bunga raya akan membesar dengan subur dan berbunga cantik . Tapi tu la....kena rajin membelek  juga serangan ulat dan bena putih.

Ok rasanya berhenti di sini dulu. Ni kita warm up ja dulu. Banyak lagi menunggu dalam senarai. Nanti sambung lagi cerita bahagian sterusnya.

OK kawan-kawan, please take care. Happy blogging & happy gardening.
#staysafe



























14 comments:

  1. Indah dan segar mata memandang
    cantik2 bunga raya hybrid

    ReplyDelete
    Replies
    1. WP....harap semuanya berada dalam keadaan sihat sejahtera.
      Ya puas hati dengan bunga raya hibrid ni. Sudah lah bunganya besar piring warnanya juga cukup memikat.

      Delete
  2. Cantiknya koleksi bunga kebangsaan..hasil kacukan,lahirlah berbagai variety kan kak mala..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya...tak tahan hati tengok sibunga raya kira nak beli sahaja tapi memandangkan sekarang musim hujan kena stop aktiviti membeli. Jaga yang mana saja.

      Delete
  3. Semua cantik. Saya suka.
    Berbaloi juga beli pokok bunga raya ni sebab berdaya tahan dan rajin juga berbunga.

    ReplyDelete
  4. Ya...bunga jenis hibrid ni ada yang tahan kembang sampai dua hari.

    ReplyDelete
  5. Meriah bunga raya akak.. saya suka.. dulu ada yg putih .. dah pupus kut .. dah lama tak balik..

    ReplyDelete
  6. cantiknya koleksi bunga raya mala

    ReplyDelete