Tuesday 17 June 2014

Telang Biru dan Telang Putih

Bunga telang putih saya akhirnya berbunga buat kali pertama setelah menyemainya hampir dua bulan yang lalu. Saya lebih teruja menunggu  telang putih ini berbunga dari telang biru kerana memang saya tidak menduga bahawa  pokok telang ini mempunyai pelbagai warna. Saya ingat cuma biru sahaja warna lazimnya. Terima kasih Olive kerana membuatnya menjadi kenyataan. 

      Biru dan Putih.

 Ini kembang pertama telang putih beberapa hari yang lalu. Menurut Olive  ada dua jenis benih  bunga iaitu single dan double petal. Kira nasiblah, tapi dapat juga double petal. Hasrat tertunai.

Ini pula kembang pertama telang biru beberapa bulan yang lalu. Saya dapati kelopak telang biru lebih tebal layersnya. Lebih cantik tapi tidak seperti telang putih, telang biru  mudah didapati disini. Saya sendiri sudah menanamnya sekitar beberapa tahun yang lepas. Ini adalah tanaman kali kedua.

Saya cuma menyedari bunga ini berputik semasa sedang menangkap gambar rama-rama. Memang saya letakkan ditempat tersorok agar terlindung dari pandangan Che Kam.

Putiknya agak kehijauan. Pada waktu ini hasrat hati begitu kuat untuk dapatkan bunga kelopak bersusun.

Saya tanam kedua2nya berdekatan dengan harapan bila berbunga esuk akan ada dua warna campuran. Namun mungkin tidak akan menjadi kenyataan sebab Che Kam sudah mulai meratah telang biru sampai botak.

Bunga pertama layu bunga kedua pula menyusul.

 Susunan kelopak bunga kedua lebih nampak padat dan cantik dari bunga pertama. Masih ada beberapa pokok lagi yang dalam proses tumbesaran. Mungkin salah satu dari pokok tersebut adalah dari jenis single petal. Saya menunggu keputusannya..







33 comments:

  1. 1st time tgk telang putih ni kak, slalu nampak color purple, mmg menarik. Tapi pokok telang ni kalo kita x control pertumbuhannya, bahaya juga kan kak, nanti habis pokok2 bunga lain kena belit hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Julie. Pokok telang ni memang kalau kena tanah yang sesuai dia naik merimbun. Macam telag biru kak, kalau Che Kam tak selalu makan, dah lama membesar. Kak teringin nak cuba makan kacang dia. Buat sayur campur. Tapi belum ada kesempatan lagi.

      Delete
    2. Bole mkn ya kacang bunga telang buat sayur?

      Delete
  2. cantik kedua-duanya, warna yang kita x pernah tengok mesti rasa lebih cantik....ada warna lain lagi? kuning? merah?, ...

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Mala,

    Kalau bunga telang putih nak di buat masak apa? Ulam ke?

    Eh ada lagi si putih celah-celah pokok tu ha :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Honey. Kak pun tak tahu telang putih ni sesuai di masak apa. Mcm telang biru tu boleh di tonjolkan kebiruannya dalam pelbagai masakan. Agaknya campur dalam sup eluk juga kan. Kuahnya masih juga putih.

      Delete
    2. Oh Si Kastih tu memang begitulah. Sibuk. Kita ni terherut sana sini nak fokus bunga tu nun dijeruk, Dia pun kelam kabut nak mencelah. Agak2 entry warna putih, so nak suruh highlight dia sama kut..

      Delete
  4. telang putih tu mudah hidup ke kak? cantik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah sangat Ana. Macam telang biru juga. Semua ada lapan pokok tapi yang lain belum berbunga.

      Delete
  5. Hi Kak Mala, hehe so happy for you. YOu manage to capture the flower so nice. i feel susah nak catch pic yg cantik bagi yg multilayer tu...my jiran pun nak tanam side by side both white and blue. But i feel nanti susah pula nak differentiate benih nya..... For cross-pollinate case susah jugak, sebab we tak tao pulak berapa pokok yg kena we all tanam baru can see the cross breed one arh....so far i also dunno how to use the white flower. I think maybe it have the same khasiat as the white senduduk. Haha, hopefully u get the single petal as well...i really cannot differentiate them..they are side by side

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Olive..haaa.., syok saya dah keluar bunga pun. Khasiat dia mungkin sama juga kut tapi yang putih ni campur dalam sup tentu bagus.
      Saya rasa nak guna benang sebagai penanda color dan jenis bunga ini. Ikat di tangkai / batang bunga dia then baru kita boleh tau perbezaannya. Kena rajin sikit laa...

      Delete
  6. Belum pernah tanam yg versi double petal nih. Cantik sekali. Jadi ingin tanam nih bunga ini di kebun, tapi tak tau cari dimana. Barangkali Kak Mala mau share seed telang ini :-)

    ReplyDelete
  7. Boleh Endah, tolong titipkan alamatnya. InsyaAllah saya hantar. Benih yang biru sahaja benih yang putih belum lagi menjadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, terima kasih Kak Mala. Nanti alamat saya email. Mungkin nanti saja dengan yg putih sekalian... maunya... :)

      Delete
  8. Sama-sama cantik.
    Lepas ni bunga telang tumbuh sendiri tak susah nak tanam banyak kali.

    ReplyDelete
  9. akak pun belum pernah tanam bunga telang nie. rasanya tak susah nak tanam kan Mala? dia jenis menjalarkan..

    ReplyDelete
  10. Akak xjual ke benih telang putih ni? Nak la

    ReplyDelete
  11. Asslm...jual x biji benih telang putih...klu jual hrp pm sy d 0187874549

    ReplyDelete
  12. Jarang jumpa telang putih ni..boleh share benihnya

    ReplyDelete
  13. Tinggal alamat nanti saya pos. Jgn guna email saya. Tulis saja disini. Atau tinggal no wasup.

    ReplyDelete
  14. Sye mencri bunga telang putih untuk buat ubat

    ReplyDelete
  15. Salam puan. Saya berminat untuk dapatkan anak pokok atau benih telang putih. Kalau sudi terima pinangan saya ni boleh minta whatsapp ke 011 14107699? Thanks in advance 😍

    ReplyDelete
  16. Assalam puan.. saya berminat untuk dapatkan benih both warna bunga telang puan.. boleh ke? 0192336983 whats app saya puan.. terima kasih

    ReplyDelete
  17. Salam puan, Saya berminat nak beli benih pokok telang warna putih.0192996880, what's up Saya ,TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah. Nanti saya cari dikebun kalau ada.Kalau ada saya wasup. Maaf lewat balas.

      Delete
  18. Bunga telang biru dan putih banyak di Persiaran Karpal Singh, Penang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat rumah saya x ada biji benih buat masa sekarang. Saya cantas dahan2nya sebab terlampau merimbun.

      Delete
  19. Hi Ms.Normala Saad

    Saya nak benih telang putih & biru yang berlapis. Kalau kak ada boleh whatsapp saya 014-9415386.

    Tq Kak

    ReplyDelete