Sunday 5 January 2014

Semuanya Pasal Kemboja...

Bermula dari pokok kemboja bunga merah di Pekan Rabu ( ambil tepi jalan masa Deepavali lepas ) saya sekarang jadi minat pula pada bunga yang satu ini. Padahal dulu pun pokok tu ada merata tempat depan mata, tapi tak rasa nak tanam pula. Sekarang, minat ini berjangkit pula kepada kawan yang berdua itu. Kami masing-masing jadi gila kemboja. Mana pergi pun, tidak boleh lepas pandang, sepanjang jalan mata tak berkelip asyik tengok laman orang, pejabat, sekolah, kubur, masjid, apa-apa sajalah  asalkan ada kemboja..


Ini kemboja bali yellow picottee dan merah. Saya order dari Diana, Kebun Bahagia Bersama by post laju. Menyesal pula saya buang daun. Ada satu batang Diana bagi siap ada tanah. Balut dengan plastik. Dah naik daun sehelai. Yang tercotek tu la. Yang lain belum nampak tanda lagi. Lambat juga ya..


Ini kemboja Che Wa beli di nursery Lee. Ada beberapa jenis lagi warna yang dijual di situ tapi bunganya belum berkembang. Che Wa beli bunga warna putih kuning ditengah. Harga RM30.00 sepokok.  . Bunganya kecil. Banyak ditanam di kawasan kuburan di Langkawi.



Ini cerita minggu lepas. Satu bonet kereta kami bawa balik pokok kemboja. Warna pink dan peach ambil di rumah kawan di kawasan perumahan . Yang orange ambil di Air Hangat. Hai...sukanya hati Che Wa. Akhirnya dapat juga ya....


Sewaktu balik, kami terlihat sejambak bunga putih di tepi jalan nursery Cik gu Li. Bunga apa ya...akhirnya dapat tahu, sejenis bunga kemboja juga. Daunnya berbentuk segi seakan-akan daun pudin. Terkini Che Wa beli dua pokok, saya beli satu. Menurut Cik gu Li, bunga ini di beli dari Siam. Nanti dia akan ambil warna merah pula..wahh suka...



Selasa lepas, sewaktu  balik dari beli pasu di Ulu Melaka,  saya terlihat kemboja kuning di nursery Pak Rashid, Kelibang. Saya jatuh cinta lagi.. terus bagi deposit. Untuk carian kemboja nursery ini adalah pilihan yang terbaik. Dari pokok yang kecil sehinggalah yang besar. Berbagai warna dan bentuk. Begitu juga dengan harganya. Sama seperti Lee, isteri pak Rashid memberitahu pokok ini menjadi favourite hotel dan Mat Salih yang menetap di Langkawi.


Antara warna yang sempat saya snap..


Terkini..cuti minggu ini, kami ke Nursery Cikgu Li untuk ambil pokok yang di tempah, tut-tut nampak pokok ini lagi...RM8.00 saja. ( paling murah harga ) Warna merah pekat kata tuannya. Tunggu apa lagi..ambil ja....habis duit! habis duit!

























No comments:

Post a Comment