Saturday 8 March 2014

Bunga Tanpa Nama

Niat di hati nak stop membeli bunga baru untuk beberapa bulan mendatang ini, nak tumpu kebenda lain sekejab, tapi tidak  pernah menjadi juga. Nursery berdekatan pula, asal singgah mesti ada yang berkenan nak beli.  Bulan ini sudah tiga pokok baru dah beli - kerak nasi / kesidang, Bauhinia dan satu lagi tidak tahu namanya apa.  Masuk yang ini sudah ada dua jenis pokok yang tidak dapat dikenal pasti namanya. Mohon mana-mana kawan yang tahu, bolehlah share info di sini.

 Saya ada beli anak semaianya dua bulan lepas. Kemboja kah? Walupun seiras tapi bentuk daunnya agak berbeza. Bersegi dan kelopak bunganya agak nipis dari kemboja biasa. Walaupun begitu ia amat  tahan pada cuaca panas terik. Kelihatan cukup segar dan seakan tidak terkesan lansung terhadap cuaca ekstrim ketika ini. Menurut empunya nursery, selain putih ada juga warna merah tapi sayang merah tiada dalam koleksinya.

Tuan nursery cakap bau bunganya cukup harum dan dapat dihidu dari jarak 1 meter. Sejenis pokok bukan menjalar. Ya ka? Saya tertarik sangat lalu belilah satu Sabtu lepas. Menurutnya lagi bunganya besar seakan Alamanda. Warna? ya saya terlupa, mungkin putih. Nama? Dia sendiri tidak tahu sebab beli di Siam.

Ini closed up putik bunga, belum lagi berkembang. Sudah hampir seminggu, cuma baru nampak urat kelopak sedikit timbul. Lambat..harap berkembang minggu depan, bila saya balik bercuti kelak, sempatlah tengok dan bau harumannya. 
                                                              

4 comments:

  1. sy suka betul dgn bunga mcm ni...skang tgh kumpul jenis2 kemboja...nnt nk cr kesidang pula...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya la bunga lama2 dan berbau harum ni ada sentimental value..tambah2 macam umur kakak ni. Terselit macam-macam kenangan...

      Delete
  2. saya pun minat sangat dgn bunga mcm ni kak, nak je saya kirim dgn kakak bunga ni. hehehe

    ReplyDelete
  3. Hi Normala, memang Kemboja - Plumeira pudica. You have made the right choice as this is a very good specimen. It blooms like crazy.

    ReplyDelete