Thursday 13 March 2014

Yang di Risau Ialah Si Dia...

Dulu bila nak berpergian untuk waktu yang lama, saya begitu dilanda kerisauan. Memikirkan pokok-pokok yang akan ditinggalkan, siapa nak tengok, siapa nak siram..Tapi sekarang tidak lagi, ada kawan yang boleh tengok. Semestinya Che Wa..., dan yang paling tak sangka Hubby pun turut menawarkan khidmatnya. Ayatnya.."abang kan ada, boleh siram, buat apa nak suruh2 orang..."
Wahhh...bahagia benar dengar,  sebab selama ni dia tidak pernah rasa nak buat pun. Walaupun begitu saya tetap rasa selesa kalau kawan yang seminat yang tolong siramkan. Mesti tau cara nak siram pun..
Tapi masalah besar sekarang bukanlah cuaca panas sebab air mencukupi. Kambing lah pula. Kebun belakang dan sebelah rumah saya amat terdedah kepada mereka. Itu yang paling risau sebab semua sayuran saya tengah menyubur!

Kacang kelisa. Gila daun dan bunga... 

 Cili padi..tengah memerah....


Petula sedang berbuah...

Terung ulam pun tengah subur benar....tengok buah sulung dari dua pokok.

 Ini yang paling takut di bahamnya...1st time tanam pula tu..Lobak Putih! 2 kotak...

 Sawi cekeding dulu dah mula membesar...Mmmh! What to do...amat berharap benar dia tak makan macam dia ratah habis pokok ati-ati saya dari jenis baru petang tadi. Licin! Balik nanti baru saya nak buat pagar kepung macam kat bawah ni...

      Depan rumah. Kenalah juga buat kepungan dengan shading hitam ni. Kalau tak, habisss....wassalam!

4 comments:

  1. Wah banyaknya tanaman akak... memang bersorak kambing tu kalau dapat makan.. saya kat sini risau siput2 halus ... macam bera

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah Mar...kambing sampai berbelas ekor ...habis pokok di makannya. Sakit jiwa..

      Delete
  2. suburnya sayur2 tu kak mala. geram menengoknya. harap2 selamat dr si kambing tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak adanya selamat pun..kena juga makan tapi pokok kemboja kakak..

      Delete